Każdy z nas wie, że pobyt dziecka w przedszkolu nie jest skupiony tylko na zabawie. W celu zapewnienia jak najlepszych warunków do wielopłaszczyznowego rozwoju dziecka powinien zostać wprowadzony odpowiedni program nauczania.
W naszym przedszkolu nauczyciel przedszkolny realizuje program nauczania na Przewodniku metodycznym – „Nowi Tropiciele”, którego autorem jest Barbara Dankiewicz, pod wyd. WSiP. Jest to przewodnik dedykowany dla przedszkolaków w wieku od trzech do sześciu lat. Materiał, który łączy treści z zakresu wychowania, opieki i dydaktyki, został przygotowany tak, aby wspierać rozwój dziecka w każdym z obszarów opisanych w podstawie programowej: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym, a także wspomagać rozwój umiejętności i twórczego myślenia. Treści w cyklu są ułożone zgodnie z zasadą stopniowania trudności, dają możliwość indywidualizacji pracy z dzieckiem i grupą.
Scenariusze, które są zamieszczone w Przewodnikach metodycznych stanowią bank pomysłów na zajęcia z dziećmi od początku września do końca czerwca.
Tematy tygodni oraz dni w cyklu Nowi Tropiciele są takie same we wszystkich grupach wiekowych, dzięki czemu nauczyciel przedszkolny pracuje z całą grupą jednocześnie dostosowując materiał do możliwości poznawczych każdego z dzieci.
Dodatkowo oprócz tematyki zamieszczonej w Przewodniku, nauczyciel realizuje program z Kalendarza Świąt nietypowych.
Przedszkolaki biorą również aktywny udział w zajęciach dodatkowych takich jak: język angielski, logopedia oraz tańce. Zajęcia odbywają się w następującym wymiarze czasowym:
- język angielski – 2 x 30 min. w tyg.,
- logopedia – 1x 60 min. w tyg. z podziałem na dwie grupy,
- tańce – 1x 30 min. w tyg.
Zajęcia dydaktyczne zajmują ok 1/5 pobytu dziecka w przedszkolu w wymiarze tygodniowym. Dodatkowo realizowana jest praca indywidualna, ćwiczenia uzupełniające czy nadrabianie zaległości. Każda sytuacja, nawet poza realizacją programu planu dydaktycznego jest kształcąca dla dziecka- swobodne zabawy uczą samodzielności oraz rozwijają kreatywność, a także umiejętność wyrażania siebie, która jest niezbędna nie tylko podczas zabaw, ale w całym dorosłym życiu.